امروز شنبه ، 30 اردیبهشت 1391
Saturday, May 19, 2012
اخبار علمی برگزیده
یافته‌های پژوهشی نشان داد:
»

مکمل‌های ویتامین B و امگا 3 تأثیری بر کاهش خطر ابتلا به سرطان ندارند!

خبرگزاری ایسنا - ساعت 11:2 - 3/12/1390

یافته‌های یک پژوهش نشان داد: مصرف مکمل‌های ویتامین B و امگا 3 خطر ابتلا به سرطان را کاهش نمی‌دهند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، «ولنتیان آندریوا» از پژوهشگران دانشگاه پاریس و مسؤول اصلی طرح پژوهشی به عمل آمده اظهار کرد: در این پژوهش که بر روی بیش از دو هزار و 500 فرد فرانسوی با سابقه بیماری‌های قلبی انجام شد، انتظار داشتیم مکمل ویتامین B و امگا 3 بر روی پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش داشته باشد، اما نه تنها در مورد مردها چنین تاثیری مشاهده نشد، بلکه در مورد زنان مصرف مکمل روغن ماهی نتایج معکوس به بار آورد.

این در حالی است که مطالعات گذشته، به ویژه بر تاثیر ویتامین B بر پیشگیری از ابتلا به سرطان تاکید داشتند.

مکمل ویتامین B مورد استفاده در این تحقیق، ترکیبی از B6، B12 و اسید فولیک بود.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، در واقع مصرف قرص‌های ویتامین B و امگا 3 تاثیری بر پیشگیری از ابتلا به سرطان در مردها نداشت، اما در مورد زنان مصرف امگا 3 با افزایش سه برابری خطر ابتلا به سرطان همراه بود.

«آندریوا» درباره نتایج این پژوهش می‌گوید: احتمال دارد برخی مکمل‌ها نتیجه معکوس داشته باشند، اما تایید این مساله نیازمند تحقیقات بیشتر است.